Podstawy przedsiębiorczości
w klasie I Branżowej Szkoły I stopnia
Temat zajęć : Co robią banki?
Opracował nauczyciel prowadzący : Urszula Kozera
Skrócony opis lekcji:
Zajęcia dotyczą roli banków komercyjnych w gospodarce. Uczniowie poznają najważniejsze operacje bankowe, w tym: udzielanie kredytów, przyjmowanie wkładów oszczędnościowych lokat terminowych oraz prowadzenie rachunków bankowych.
Cele lekcji:
Po zajęciach uczniowie powinni umieć:
- wyjaśnić pojęcia: bank komercyjny, bank centralny, depozyt, czek, stopa procentowa, kredyt,
- wymienić podstawowe operacje prowadzone przez banki handlowe,
- podać zasady funkcjonowania instytucji, która jest pośrednikiem finansowym,
- ocenić korzyści wynikające z usług banku dla przedsiębiorstw i gospodarstw
Słowa kluczowe
- pieniądz,
- pieniądz bezgotówkowy,
- karta kredytowa,
- bank centralny,
- bank komercyjny,
- kredyt,
- czek,
- depozyt,
- lokata,
- stopa procentowowa
Materiały
- foldery informacyjno-reklamowe banków,
- kwity bankowe,
Metody pracy:
– wizualna( platforma komunikacyjna ZOOM)
– praca z podręcznikiem do podstaw przedsiębiorczości
– ćwiczenia( zeszyt ćwiczeń do przedmiotu)
– wykład nauczyciela
– praca w grupach uczniów
Środki dydaktyczne:
– komputery lub telefony z dostępem do Internetu
– zasoby multimedialne dostępne na stronie e- podręczniki .pl
– tablica interaktywna
Proponowany przebieg zajęć
I – Wprowadzenie
- odwołanie się do zajęć na temat roli pieniądza w wymianie dóbr – zadanie pytań:
- czy wasi rodzice posiadają wkłady oszczędnościowe albo książeczki czekowe?
- Poinformowanie uczniów, że spełniają one rolę pieniądza i są środkami zapłaty i przechowywania wartości.
- wyjaśnienie tematu zajęć i odwołanie się do przykładów z życia
- zapoznanie się uczniów z tekstem „Pierwsze banki”, a następnie zdefiniowanie pojęć w oparciu o podręcznik: depozyt, czek i
II – Podsumowanie
- uczniowie udzielają odpowiedzi na pytania:
- jakich operacji dokonuje bank?
- czym kierują się klienci wybierając dany bank?
- dlaczego działalność banków jest korzystna dla klientów posiadających wkłady i zaciągających kredyty?
- ocena pracy uczniów,
- zadanie domowe: opracować krótką gazetową reklamę banku, informującą zarówno operacjach, których można w nim dokonać, jak i o korzystnych warunkach oszczędzania i zaciągania kredytów. Najciekawsze reklamy zostaną przedstawione do
Materiały dla uczniów
Materiał pomocniczy nr 1
Pierwsze banki
W czasach, kiedy ludzie używali sztabek złota jako pieniądza, problemem było przenoszenie i przechowywanie środka płatniczego tak wielkiej wartości. Już w XII wieku właściciele złota oddawali je do przechowywania złotnikom posiadającym skarbce. Sumę oddaną do przechowa- nia nazywano depozytem (wkładem), który można było podjąć w dowolnym momencie, gdy zaistniała tak potrzeba. Z czasem złotnicy stali się bankierami. Odkryli, że zamiast wydawać złoto właścicielowi, aby mógł np. zapłacić kupcowi za towar, lepiej będzie wydać mu pokwito- wanie. Na pokwitowaniu posiadacz depozytu mógł wpisać nazwisko osoby i wysokość należnej jej sumy. Było to wygodne dla wszystkich – dla właściciela, który nie musiał nosić złota do sprzedawcy towarów, i dla kupca, który mógł pobrać należność od złotnika w dowolnej chwili.
Ten sposób jako forma zapłaty zyskał powszechna akceptacje. Jednocześnie bankierzy zauważyli, że klienci częściej zmieniają tytuły własności złota (złoto zmienia właściciela), niż wycofują wkłady (złoto wycofywane z banku). W związku z tym w skarbcach gromadziło się dużo pieniędzy. Pierwsi bankierzy zaczęli wiec pożyczać pieniądze innym klientom. Taka pożyczka
- kredyt – musiała być po pewnym czasie spłacona wraz z odsetkami (pożyczkobiorca musiał oddać więcej pieniędzy, niż pożyczył).
Materiał pomocniczy nr 1
Banki, depozyty i kredyty
Bardzo ważnym elementem każdej nowoczesnej gospodarki są banki. Ze względu na formę własności banki dzielimy na państwowe, prywatne i spółdzielcze. Systemy bankowe wszystkich państw składają się z banku centralnego i z banków komercyjnych. Bank centralny (w Polsce jest nim Narodowy Bank Polski) wprowadza do obiegu banknoty i monety, ustala ilość pieniądza znajdującego się na rynku, tak aby nie było go ani za mało (wtedy utrudniony jest obieg gospo- darczy), ani za dużo (wtedy maleje jego wartość, czyli rośnie inflacja). Bank ten obsługuje tez rachunki państwa, zarządza rezerwami dewizowymi (czyli żelazna rezerwa w zlocie i różnych mocnych walutach, które można uruchomić w sytuacji zagrożenia kursu własnej waluty), ustala kurs walutowy, współpracuje z Ministerstwem Finansów w zakresie polityki finansowej państwa.
Banki komercyjne są na ogół własnością prywatną, choć istnieją też banki spółdzielcze czy nawet komercyjne banki państwowe. Banki komercyjne przyjmują od osób prywatnych, przedsię- biorstw oraz agend rządowych tzw. depozyty (oprocentowane wkłady pieniężne), a równocze- śnie udzielają im kredytów (czyli oprocentowanych pożyczek). Z pewnością wielu z was było kiedyś z rodzicami w banku i widziało, na czym polega gromadzenie pieniędzy na koncie, uzyskanie kredytu, czy też regulowanie należności (np. wpłacanie pieniędzy na czyjeś konto) za pośrednictwem banku. Warto dodać, że w gospodarce rynkowej wiele firm nie mogłoby rozpocząć, czy prowadzić swej działalności bez kredytu bankowego. Duże przedsiębiorstwa, które od dawna działają na rynku, często także biorą kredyty – dzięki nim mogą zwiększyć produkcje, zakupić nowocześniejsze maszyny produkcyjne, rozwinąć badania nad nowym produktem, itp.
Tabela do uzupełnienia 1. Wzór zapisu operacji bankowych
Nazwisko klienta | Wysokość depozytu i jego oprocentowania | Wysokość kredytu i stopa jego oprocentowania |
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
Wzór „ dokumentu” potwierdzającego złożenie depozytu
Nr konta ……………………………………..Data wystawienie czeku…………….…………….
Polecam wypłacić z konta nr ……………………………………..sumę …………………………
……………………..……………………..na nazwisko…………………………………..…………
…………………………………………………………………………………………………………
Wzór „dokumentu” potwierdzającego pobranie kredytu
Nazwa banku……………………………………………………………………………..………….
Nazwisko osoby uzyskującej kredyt………………….……………………….………………….
Zobowiązuję się spłacać kredyt w wysokości…………………………………..………………..
Terminie ………………………………………….wraz ……………………………………………
Klienci
Wzór czeku
Bank (nazwa) ……………………………………………………………….………………………..
potwierdza otrzymanie depozytu w wysokości ……………………………..……..…………..
na nazwisko………………………………….. i umieszczenie na rachunku
oszczędnościowym nr konta………………………………………………………………