LEKCJA HISTORII W KLASIE I BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA
TEMAT : „POCZĄTKI MONARCHII PIASTOWSKIEJ”
I Kształtowane kompetencje kluczowe:
– kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
– kompetencje cyfrowe
– kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
– kompetencje obywatelskie
II Cele operacyjne
1 Uczeń pamięta : daty i wydarzenia : 966-chrzest Polski, 997-misja biskupa Wojciecha do Prusów, 1000-zjazd gnieźnieński, 1018-pokój w Budziszynie i wyprawa na Kijów, 1025 – koronacja Bolesława Chrobrego; postaci: Mieszko I, Dobrawa, Bolesław Chrobry, św. Wojciech, Otton III; terminy: chrystianizacja, relikwie, zjazd gnieźnieński, arcybiskupstwo, koronacja; nazwy geograficzne : Gniezno, Poznań, Kraków, Kijów, Milsko i Łużyce, Grody Czerwieńskie.
2 Uczeń rozumie: jaką rolę odegrali w budowie państwowości polskiej Mieszko I, Bolesław Chrobry i biskup Wojciech; znaczenie dla państwa piastowskiego: przyjęcia chrześcijaństwa, utworzenia arcybiskupstwa w Gnieźnie i koronacji Bolesława Chrobrego
3 Uczeń umie : wskazać na mapie państwo polskie oraz jego najważniejsze grody i nabytki terytorialne w czasie panowania Mieszka I i Bolesława Chrobrego; scharakteryzować proces budowy państwowości polskiej przez Mieszka I i Bolesława Chrobrego; wyjaśnić okoliczności: przyjęcia chrześcijaństwa, zjazdu gnieźnieńskiego i koronacji Bolesława Chrobrego; interpretować źródła historyczne i formułować własne wypowiedzi
III Postawy: szacunek i uznanie wobec dokonań Mieszka I i Bolesława Chrobrego w budowie polskiej wspólnoty państwowej i narodowej, rozwijanie zainteresowań historycznych.
IV Metody i techniki dydaktyczne
– praca z materiałami multimedialnymi zawartymi na stronie internetowej „epodręczniki.pl”
– pogadanka, rozmowa nauczająca , dyskusja
– praca ze źródłami historycznymi ( teksty, ikonografia, mapy)
V Środki dydaktyczne
– komputery z dostępem do Internetu
– zasoby multimedialne dostępne na stronie „epodręczniki.pl”
– tablica interaktywna
– telefony z dostępem do Internetu
VI Formy pracy
– praca indywidualna
– praca w grupach
– praca całego zespołu klasowego
VII Przebieg lekcji
1 Etap wstępny
– zalogowanie się na platformie i udostępnienie uczniom e-materiału „Bolesława Chrobry i jego panowanie” na stronie epodręczniki.pl
– przybliżenie uczniom celów lekcji
2 Etap realizacyjny
– pogadanka i rozmowa nauczająca na temat okoliczności i znaczenia przyjęcie chrześcijaństwa przez Mieszka I w 966 roku
– podział uczniów na grupy i przydzielenie każdej z nich do opracowania i prezentacji jednego zagadnienia z panowania Bolesława Chrobrego na podstawie informacji zawartych w podanym e-materiale w sekcji „Przeczytaj”:
*grupa I – misja biskupa Wojciecha do Prusów
*grupa II – zjazd gnieźnieński
*grupa III – wojny polsko-niemieckie
*grupa IV – interwencja na Rusi
* grupa V – koronacja królewska Bolesława Chrobrego
– prezentacja, po zapoznaniu się z e-materiałem , przez uczniów z poszczególnych grup przydzielonych zagadnień przed całą klasą i krótka dyskusja
– przydzielenie uczniom w tych samych grupach do rozwiązania ćwiczeń w oparciu o źródła zawartych w sekcji „Sprawdź się”
* grupa I – ćwiczenie 2
* grupa II – ćwiczenie 3
* grupa III – ćwiczenie 4
* grupa IV – ćwiczenie 6
* grupa V – ćwiczenie 7
– prezentacja przez uczniów rozwiązań na forum klasy
3 Etap podsumowujący
– dyskusja na forum klasy nad oceną i znaczeniem panowania Mieszka I i Bolesława Chrobrego w dziejach Polski
– ocena aktywności uczniów na lekcji
– praca domowa : ćwiczenie 1 w sekcji „Sprawdź się”.
– zakończenie zajęć.
Opracował : Marek Dulnikiewicz.